Om å være fotgjenger i midtøsten

(Beirut/Amman) Jeg har jobbet noen år i midtøsten. Noen ganger har jeg blitt sendt på forholdsvis farlige oppdrag. Men noe av det farligste jeg utsetter meg for, er trafikken i de arabiske storbyene. Dette skal handle om hvorfor det å gå seg en tur i Beirut eller Amman, ikke er særlig fornøyelig.

Arabiske land er preget av en lite sjarmerende macho-kultur. Og i alle land jeg har besøkt, der mannen dyrker sine agressive og tøffe sider, preger det trafikkbildet betydelig. Enten det er Cuba, Mexico, Libanon, Irak, Jordan eller Israel.

195117-21 
Eksempel på potensiell farlig trafikk i Beirut. (foto: Fredrik)

Dette skal altså handle om arabisk trafikk-kultur. Det er den sterkestes rett som gjelder. Darwin ruler! Mannlige sjåfører kjører med dødsforakt og uten særlig hensyn til medtrafikkanter - iallefall ikke de minste og mykeste - altså fotgjengerne. Lyskryss i for eksempel Beirut oppfattes av mange som veiledende installasjoner - knapt nok det. Bilbeltet blir sett på som en bortkastet innredning (i motsetning til hornet, som brukes flittig). Som mange sjåfører har sagt til meg når jeg kaver med å rulle ut et belte som sitter dønn fast:
-Hvis Allah vil at du skal dø, så dør du.
Jaha ja! Det har altså ingen hensikt. Forsøk på å forklare den sviktende logikken i at bilbeltet er unødvendig, faller stort sett for døve ører. Forsøk på å be sjåfører om å dempe litt på farten, ender stort sett med furting fordi jeg ikke stoler på kombinasjonen av vedkommendes  kjøreegenskaper og Allahs plan for når turen går til Paradiset.

Det å gå en tur i Beiruts trafikkerte gater, er et sant mareritt. Biler står parkert støtfanger mot støtfanger på gatehjeørnene. Derfor må ofte veibanen, og ikke fortauet brukes. Så og si ingen stopper for deg. Som fotgjenger må du følge godt med, kalkulere fart og avstand, og ta noen halsbrekkende sjanser. Klarer du deg levende over en trafikkert gate, må du i tillegg regne med en real dose kjeft fra bilister som helt åpenbart ikke synes folk har noe ute i veien å gjøre.

195117-22




En kvinne og et barn forsøker å krysse en gate i Beirut.
De klarte det etter en stund, og det gikk helt fint. Kanskje
holdt noen en beskyttende hånd over dem? (foto:Fredrik)



Ifølge libanesisk politi er det ca 5000 trafikkulykker i Libanon i året. 2/3 av disse skjer i Beirut, og 2/3 involverer fotgjengere. Folk som meies ned av billister som mener de har større rett til å leve enn idioter som bruker beina istedet for å kjøre bil.  Jeg vet ikke noe om libanesiske kvinners evner når det gjelder lukeparkering, men jeg vet at i 95,8% av trafikkulykkene er det en mannlig sjåfør som har skylda (igjen ifølge libanesisk politi). 

Det er altså kke så lurt å gå seg en tur i trafikkerte byer som Beirut og Amman, iallefall ikke hvis du har livet kjært, og gjerne vil bistå Allah med planlegging. (Når det gjelder byer som Bagdad, er det et annet viktig moment som spiller inn, og gjør at jeg vil fraråde enhver form for spasertur på det aller sterkeste).

195117-23 
Det er alt for mange gule taxier i Amman. Iallefall når du ikke trenger dem.  (foto: Fredrik)

Men gjør du likevel det - altså trosser farene og reker gatelangs - er det en annen ting du skal være obs på. I Norge må vi ofte vente lenge på en taxi. I Beirut, og iallefall i Amman, er det tilsynelatende alt for mange av dem. Og ser taxisjåførene en fotgjenger, ser de i prinsippet en tapt kunde. Derfor gjør de det de kan for å få oppmerksomhet. En vanlig fremgangsmåte er å starte med et forsiktig, vennlig tut. Hvis du forsøker å ignorere dette, eller forsøker å vinke sjåføren videre, ender det ofte med mer agressiv bruk av hornet. Nytt forsøk på å ignorere eller med hånden forsøke å signalisere at du ikke er interessert i en drosjetur, vil ofte føre til at sjåføren kjører helt opp til deg og spør deg hvor du skal. Hvis du sier at du er ute og går, ser han sannsynligvis bare rart på deg og kjører videre. Det slitsomme med dette i en by overfyllt av taxier, som Amman, er at du må forholde deg til nye forsøk på å bli praiet som passasjer hvert 20. sekund. Det blir fort irriterende. Da er det bedre å hoppe inn i den første taxien!

Kommentarer:

Postet av: Vidar N
Underholdende innlegg Fredrik!

Lett for oss som er oppflasket i et "ordenssamfunn" å glemme at det finnes steder hvor fotgjengere er fritt vilt.

Keer up the good wirk!
27.mai.2007 @ 17:41
Postet av: Hans Kr.
Dette er jo nesten som trafikken i Fredrikstad det.
Virker ikke som det er store forskjellen i hvert fall.

En artig vinkling fa en utenriksreporter, men dette er jo faktisk også en del av hverdagen.

Har forøvrig hørt at Saudi-Arabia skal være det landet der det er enklest å få førerkort.
Ved døra til en hver politistasjon ligger det visstnok to steiner. Klarer bilfører å rygge bilen mellom disse 2 stenene er førerprøven bestått., og han får førerkortet på politistasjonen.
27.mai.2007 @ 23:00 URL: http://magnor.nettblogg.no
Postet av: Fredrik
Saudi-Arabia har et viktig trafikkproblem. Dette er ikke tull. Men, tildekkede kvinner har dårlig oversikt, spesielt mht dødsoner, etc. Dette fører til en rekke ulykker.

Fredrik
27.mai.2007 @ 23:28
Postet av: ?
Jeg må le. Husker første gangen jeg skulle ta en sherut taxi. Det toppet seg da sjåføren tok en u-svinge på innfartsveien for å plukke opp flere passasjerer (som sto og ventet på bussen) mens han drakk te av kruset sitt.
Han fikk så lyst på te at han bare stoppet i andre fil, sprang inn på stamkafeen og fikk påfyll... mens jeg satt der passelig nervøs og lurte på hva skjer nå? i en kakofoni av biltuting.
De andre passasjerene lo av meg da turen var over og de måtte hjelpe meg å slippe taket i nakkestøtten på setet foran meg.
28.mai.2007 @ 19:35
Postet av: Fredrik
Ja. En tur med Sharut i Israel må oppleves. Sharut er et hebraisk ord, og betyr minibuss. En blanding av taxi og buss, tar max. 10-12 passasjerer og kjører av og til fast rute, andre ganger etter behov. For turister kan det virke midt sagt forvirrende:)
28.mai.2007 @ 21:48
Postet av: Ola Dunk
He-he, ja det høres kjent ut, har noen års fartstid fra disse breddegrader selv, utrolig at det går bra til tider, ellers så må jeg si, "keep up the good work Fredrik", en fornøyelse å se at du dekker en forsatt spent og ikke minst meget politisk interessant
region av verden...
29.mai.2007 @ 01:09
Postet av: Hans Kr.
Kunne ikke en tur med Sharut vært ey mulig innslag til TV2 Magasinet på lørdag da Fredrik?
Eller ett eller annent annet om trafikken der nede. Er sikker på at det kunne blitt noen morsome innslag.
Ellers hadde vl et par innslag om det daglige livet i disse krigsherjede områdene vært av interesse.
29.mai.2007 @ 10:54 URL: http://magnor.nettblogg.no
Postet av: Fredrik
Takk for det Ola Dunk. Godt med tilbakemeldinger (iallefall av det hyggelige slaget!)
Jo, Hans Kr., en Sharut tur kunne blitt spennende TV. Men til lørdagens magasin har jeg andre planer. Reiser til den israelske byen Sderot torsdag. Følg med på TV2 Lørdag etter 1830-sendinga!
30.mai.2007 @ 17:16
Postet av: Anders
Ja, så kan man spørre seg om et macho-samfunn egentlig vil ha fred med fienden sin. Et samfunn gjennomsyret av den sterkestes rett som vil imøtese et israelsk fredsinitiativ og ikke se det som et tegn på svakhet. Og som plutselig vil fjerne charter om den isralske tilintetgjørelsen.
Vi lever i drømmeland! Palestinerne får ikke fred før de tar et oppgjør med seg selv! Og vi kan bidra ved å behandle dem som voksne mennesker og stille krav!
14.jun.2007 @ 08:27
Postet av: Fredrik
For ordens skyld Anders. Jeg inkluderte Israel i kategorien Land med machokultur, og kan bekrefte at trafikkbildet her ikke er mye bedre.
Tror nok det er aa trekke det litt langt aa vurdere fredsvilje basert paa trafikkbildet.....
16.jun.2007 @ 19:42

Skriv en ny kommentar:

Husk meg?

Trackback

Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.nettblogg.no/trackback/ping/5449209
Mitt profilbilde

Fredrik Græsvik

Fra: Oslo

Født: 1967

Fredrik Græsvik ble født i Oslo 26. mars, 1967. Han har jobbet i TV2s utenriksavdeling siden februar 1994, og var i årene 1998 - 2002 utenrikssjef i TV2. Han har tidligere jobbet i NRK og vært informasjonsoffiser for den norske FN-styrken i Libanon. Græsvik har et spesielt ansvar for TV2s Midtøsten-dekning, og har dekket rundt 20 væpnede konflikter i Asia, Europa og Afrika. Han er utdannet statsviter og journalist fra Northern Illinois University i USA. Græsvik har vunnet flere priser for sine TV-reportasjer.

Mer...

august 2007
ma ti on to fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
             


hits