Hamastan, ikke Palestina

(Ramallah, Vestbredden)     Palestinere flest har en drøm om en egen stat. Et selvstendig Palestina fritt for israelske okkupasjonssoldater og ulovlige jødiske bosettinger. For mange er den drømmen nå knust. En selvstendig stat som inkluderer de israelsk-okkuperte områdene på Vestbredden og Gazastripen har vært innen rekkevidde. Om de bare hadde blitt enige om en avtale med Israel.

En to-stats-løsning med Israel og Palestina som to selvstendige stater, blir av mange sett på som en betingelse for at det skal bli fred i regionen. Dette mente også de israelske statsministrene Yitzhak Rabin, Shimon Peres, Ehud Barak og Ariel Sharon. Dette forstår Israels statsminister Ehud Olmert og USAs president George W. Bush.

Men så brøt det ut borgerkrig i de palestinske områdene.
-Dette er en gavepakke til alle de som hater palestinerne og den palestinske saken. Palestinerne dreper hverandre, og sparer Israel for bryet.
Det sier parlamentsmedlem og tidligere regjeringsmedlem Hanan Ashrawi. Hun mener at president Mahmoud Abbas ventet alt for lenge med å erklære unntakstilstand. Nå er palestinerne splittet i to områder, ikke bare geografisk, men også politisk.
-Dette er en borgerkrig mellom to ideologier, mellom to politiske systemer, sier hun og viser til at de ekstreme kreftene nå har seiret over de moderate på Gazastripen.
-Dette er slutten på et større nasjonalt, sekulært system, og begynnelsen på et ideologisk, religiøst lukket system.

Hanan Ashrawi









Parlamentsmedlem Hanan Ashrawi er en av dem som har omdøpt Gaza til Hamastan. Hamas vant krigen og styrer den lille landstripen innerst i Middelhavet. Palestinerne er splittet og for tiden helt ute av stand til å forhandle med Israel.
(Foto: Fredrik)


Islamiseringen av Gaza og den blodige borgerkrigen mellom Hamas og Fatah har gjort det umulig for palestinerne å forhandle med Israel om opprettelsen av en selvstendig stat nå. Palestinerne når trolig ikke målet om selvstendighet hvis de ikke står samlet. Dette er den alvorligste interne palestinske krisen siden selvstyremyndighetene så dagens lys i 1994. Det krever mye av alle de involverte hvis de skal komme ut av denne krisen. Den arabiske liga vil nå forsøke å hjelpe partene til å komme fram til politiske kompromisser. Fatah krever at Hamas gir fra seg regjeringsmakten. Hamas hevder at det de nå har gjort, er å ta den makten de egentlig skulle fått etter valgseieren i januar 2006.

Også moderate palestinske politikere gir den vestlige boikotten av den avsatte Hamasledede regjeringen mye av skylda. Hanan Ashrawi var tidligere medlem av Fatah, og sitter nå som uavhengig kandidat i parlamentet.
-Gaza var som en trykk-koker som måtte eksplodere, sier hun.
-Ved å holde tilbake hjelp, bidro disse landene til å skape en situasjon som endte i borgerkrig. Det var dette Norge forstod da den norske regjeringen valgte å avslutte boikotten.

I stedet for å konsentrere seg om å forhandle fram en avtale med Israel, må palestinske politikere nå bruke tid til å komme fram til en fredsavtale med hverandre.

Kommentarer:

Postet av: POB
Græsviks mørkerøde synspunkter kjenner vi. Hamas er en terroristorganisasjon, og norske skattepenger skal ikke gå til terroristorganisasjoner. Dette har EU og USA forstått. Støre viste som vanlig grov uforstand i tjenesten. Ville det tyske nazipartiet ha gjort seg fortjent til norsk støtte? De dannet jo også regjering etter å ha blitt det største partiet ved demokratiske valg i 1933. Nå må Norge slutte å sende våre skattepenger til Hamastan. Som vanlig er det Israel som må ordne opp etter norsk unnfallenhet.
17.jun.2007 @ 12:20
Postet av: Kjetil
"Et selvstendig Palestina fritt for israelske okkupasjonssoldater og ulovlige jødiske bosettinger."
Palestina er fritt for Israelske soldater - det har ikke akkurat gått bra...
Ser ikke Græsvik galskapen! Hvorfor kan ikke jøder bo fredelig i palestina? Hvorfor skal Palestina være jøderent?
Israelerene viser seg som et mye bedre folk - i det demokratiet bor det mange arabere og palestinere.
Men det går altså ikke i arabiske land - Det bør ringe en bjelle - det bør være et varsku for et hvert tenkende menneske. For bakenfor denne jøderene tanken ligger det nettopp dette at Israel skal bort...
17.jun.2007 @ 12:49
Postet av: Egil B
"-Ved å holde tilbake hjelp, bidro disse landene til å skape en situasjon som endte i borgerkrig. Det var dette Norge forstod da den norske regjeringen valgte å avslutte boikotten."
Hehe...Hanan Ashrawi er dyktig. Som tidligere pressetalskvinne for PLO vet hun å si akkurat det vestlige reportere ønsker å høre.
Som den gangen hun foran et samlet pressekorps vant sympati ved å hevde, at hun som palestiner nedstammer fra de første kristne. At de første kristne faktisk var jøder og at araberne ikke kom til Palestina før en gang på 600-tallet var det visst ingen som lot seg affisere ved...
17.jun.2007 @ 13:15
Postet av: Fredrik
Kjetil
Israelske soldater står tungt inne i de palestinske områdene. Jeg mener ikke at jøder ikke skal kunne bo i de palestinske områdene, det ville vært rasisme. Det bor jo mange arabere i Israel. Men jeg skriver at de jødiske bosettingene er ulovlige fordi det er slik de defineres av FN og verdenssamfunnet. Og jeg er helt enig med deg i at det ikke har gått særlig bra med palestinske selvstyremyndigheter, og at palestinerne selvfølgelig også må ta skylden for det.
POB.
Mørkerød? Du mener vel at jeg er en rød klut. Det er iallefall slik jeg føler meg av og til:)
17.jun.2007 @ 14:57
Postet av: Kjetil
Hei igjen.
Jeg vet ikke om du er mørkerød, tror egentlig ikke det. Men uansett - takk for oppklaring angånde bruk av begrepet ulovlige bosetninger.
Kan det være at slike vedtak i FN kommer fordi de arabiske landene kan "lobbyere" FN mye bedre enn Israel. De arabiske og muslimsk dominerte nasjonene utgjør vel noe slik som 50 stater...
OG selv om FN vedtar at det er ulovlig, så kan alle som vil se at her er det noe veldig veldig galt.
Hvilken jøde kunne i dag vist seg offentlig på Gaza-stripen?
Vel - det går mange arabere rundt i Israel, trygt...
17.jun.2007 @ 15:26
Postet av: Antisosialist
Græsvik er desverre blitt politisk korrekt han også. hadde virkslig stor respekt for deg lenge Fredrik, men den er nå helt fraværende
19.jun.2007 @ 00:11
Postet av: Stian
Synes du gjøre en strålende jobb jeg Græsvik.
19.jun.2007 @ 23:40
Postet av: Fredrik
Takk skal du ha Stian!
20.jun.2007 @ 09:36
Postet av: Hans Kr.
Hvorfor blir man erklært mørkerød, sosialit eller kommunist, bare fordi man som reporter forsøker å gi et litt annet bilde av palestinerne og denne konflikten enn det så mange tydligvis ønsker.
Dette er konflikt som har pågått i mange år, den inneholder mange elementer, og det er lang fra så svart/hvit at Israel er snille og bare beskytter seg selv, mens alle andre er slemme.
Men når Fredrik G, og andre forsøker å gi et nyansert bilde, og kanskje trekke frem frem andre punkter blir der nærmeste erklært for antisionoster.
Merkelig.
Nordmenn har en utrolig tendens til å kun ville se det de synes best om selv.
20.jun.2007 @ 11:36 URL: http://magnor.nettblogg.no
Postet av: Antisosialist
Poenget er at det er skammelig å gi Israel skylden for at Hamas og Faatah slåss seg imellom.
Når man gir Israel skylden for det så har jeg ingen problemer med å kalle mannen for unyansert, eller rød
20.jun.2007 @ 17:16
Postet av: Hans Kr.
Og hvor i all verden har Fredrik G. skrevt at Israel har skylden for konflkiten mellom Hamas og Fatah?
Nå har jeg lest ALT TV2 reporteren har skrevet i denne bloggen siden han startet. Og kan ikke si at jeg et eneste sted, har set at Græsvik har gitt Israel skylden for noe som helst.
At han referer uttaleser fra politisk hold som tar opp dette er jo bare hans plikt. Det er jo derfor han er satt til å gjøre denne jobben.
Men legg ikke refererte uttalelser fa en reporter so, grunnlag for dennes politiske ståsted eller synspunkt, antisosialist.
20.jun.2007 @ 22:04 URL: http://magnor.nettblogg.no
Postet av: Antisosialist
Det hørte jeg godt under et innslag på TV2-nyhetene forleden, Græsvig var raskt ute med å forklare at Israel måtta ta sin del av ansvaret, og ut fra måten det ble sagt på så er jeg ikke i tvil om min konklusjon
20.jun.2007 @ 22:49
Postet av: Hans Kr.
Vi er på vei til en fantastisk verden hvis man skal begynne å bedømme utenrikspolitikere utfra hvordan en lytter/leser/seer tolker utsagnene.
Da kan det bli mange spennende debatter fremover.
Er det mulig?
22.jun.2007 @ 15:46 URL: http://magnor.nettblogg.no
Postet av: Hans Kr.
En liten skrivefeil i kommentaren over.
Det skal stå utenriksreprtere, ikke politikere.
23.jun.2007 @ 00:19 URL: http://magnor.nettblogg.no
Postet av: Antisosialist
Av og til må man også evne å høre hvordan et budskap blir lagt frem, slik som Græsviks tilfelle. Det er overhodet ingen tvil om at han legger veldig mye av skylden på israel for at Hamas og Fatah slåss seg imellom. Og det er det overhodet ingen grunn til, der må villdyrene ta ansvaret selv, ene og alene
23.jun.2007 @ 11:46
Postet av: Hans Kr.
Ja, det er din mening.
Jeg synes overhodet ikke at Fredrik G. legger fordeler skyld i det hele tatt i denne konflikte.
Han rapportere om de hendelsene som skjer, og det gjør han etter min mening meget bra, og objektivt.
At NRK har en figur der nede som ikke har kommet til Objektiv når det gjelder stuia av ordboken er en helt annen ting.
Men, det gjelder etter min mening absolutt IKKE herr Græsvik.
24.jun.2007 @ 00:08 URL: http://magnor.nettblogg.no
Postet av: Antisosialist@hotmail.com
Så er det vel slik at vi har lov til å være uenige og oppfatte ting på forskjellig måte.
Græsvik er langt unna de verste muslimdiggerene, men jeg kommer aldri til å glemme hans solide antydninger om å gi Israel store deler av skylden for at Hamas og Fatah slåss seg imellom
Etter min mening er det skandaløst dårlig journalistikk
25.jun.2007 @ 16:31

Skriv en ny kommentar:

Husk meg?

Trackback

Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.nettblogg.no/trackback/ping/5464017
Mitt profilbilde

Fredrik Græsvik

Fra: Oslo

Født: 1967

Fredrik Græsvik ble født i Oslo 26. mars, 1967. Han har jobbet i TV2s utenriksavdeling siden februar 1994, og var i årene 1998 - 2002 utenrikssjef i TV2. Han har tidligere jobbet i NRK og vært informasjonsoffiser for den norske FN-styrken i Libanon. Græsvik har et spesielt ansvar for TV2s Midtøsten-dekning, og har dekket rundt 20 væpnede konflikter i Asia, Europa og Afrika. Han er utdannet statsviter og journalist fra Northern Illinois University i USA. Græsvik har vunnet flere priser for sine TV-reportasjer.

Mer...

august 2007
ma ti on to fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
             


hits